Akumulátor v karavanu

Akumulátor v karavanu
Každý akumulátor by se měl vybírat s ohledem na použití a využití, při tom se porovnává cena, životnost, prostorové možnosti umístění, bezpečnostní parametry, rizika spojená s provozem, hmotnost v poměru s kapacitou, v neposlední řadě vliv nejen na životní prostředí, ale vlivy akumulátoru na interiér vozidla.

 

MT-gel 235 gelový akumulátor 235 Ah

Každý akumulátor by se měl vybírat s ohledem na použití a využití, při tom se porovnává cena, životnost, prostorové možnosti umístění, bezpečnostní parametry, rizika spojená s provozem, hmotnost v poměru s kapacitou, v neposlední řadě vliv nejen na životní prostředí, ale vlivy akumulátoru na interiér vozidla. Do nástavby vozu pořizujeme zásadně akumulátor trakční, určitě nebudeme pořizovat akumulátor, který je určený pro startování motoru. Trakční akumulátor umožňuje cyklické nabíjení a vybíjení malými proudy (např. odběry do 20A při kapacitě akumulátoru 100Ah) ve stovkách cyklů za sebou (první graf = srovnání startovací modré a trakční gelové baterie), kdežto akumulátor startovací je připraven dávat krátkodobě velké proudy pro startér, jehož zatížení se může pohybovat podle druhu vozu kolem 300A. S tím přímo souvisí i jeho životnost, protože pokud není akumulátor používán v souladu s jeho konstrukcí vyvinutou pro konkrétní účel, krátíme tím životnost akumulátoru.

Kromě toho můžeme mít starosti s využitím kapacity, protože každý akumulátor ztrácí časem svou kapacitu, chybně používaný akumulátor ztrácí svou kapacitu rychleji. Tím nejen ztrácíme finanční prostředky častějším nákupem akumulátoru, další finanční prostředky ztrácíme vozením zbytečné váhy, nutností častějšího nabíjení, v neposlední řadě můžeme postrádat chybějící kapacitu akumulátoru, o které si myslíme že ji máme a v rozhodující chvíli zjistíme, že nám chybí pro ovládání ohřevu vody, topení, nebo osvětlení. Pokud se rozhodujeme mezi akumulátory s umístěním do interiéru, měli bychom zvážit užití akumulátorů, jejichž elektrolytem je tekutá kyselina. Hlavním důvodem je její odpařování do interiéru, což může negativně působit na pohodu v interiéru, ale také na životnost dílů kolem baterie, korozi kovů, rozleptání ostatních elementů. Dalším důvodem je bezpečnost, v případě nehody se může akumulátor poškodit, vytékající kyselina může někoho poranit, nebo způsobit nenapravitelné škody.

Akumulátor instalujeme proto, abychom mohli využívat elektrickou energii tam, kde se není možné připojit na běžnou síť. Akumulátor disponuje omezenou kapacitou, tedy nemůžeme očekávat neočekávané, například že budeme neomezenou dobu využívat vysokoodběrové spotřebiče, jako je klimatizace, ohřev vody, topení apod. Čerpání většího množství energie z akumulátoru zmenšuje jeho kapacitu (rozdíl může být i kolem 10%), způsobuje rychlejší vybíjení. Další zátěží pro akumulátor jsou měniče napětí. Spotřebič za měničem napětí zatěžuje akumulátor v závislosti na vzdálenosti od akumulátoru 1/10 svého výkonu. Tedy 300W měnič odebere za hodinu nejméně 30Ah, s narůstající vzdáleností (např. délkou připojovacího kabelu) odběr narůstá.

Akumulátor nesmí být umístěn tam, kde by mohl přijít do kontaktu s plynem, tedy různé plynové schránky, plynové ventily a rychlouzávěry. Akumulátor by měl být zapojen do systému jištěný, nejlépe v jeho blízkosti. Jištění má odpovídat zatížení v elektrické instalaci. Akumulátor by měl být vybaven rychloodpojovačem pro případ nutnosti odpojení, například při zkratu nebo požáru. Místo odpojení by mělo být označeno, pokud vozidlo používá někdo jiný než uživatel. Pokud to není životně důležité, neodpojujeme akumulátor, je li v běhu alternátor a akumulátor je jediným místem pro uložení energie. Alternátor se může poškodit.

Hlavní výhody akumulátorů AGM / Gel proti běžným kyselinovým akumulátorům

Více nabíjecích a vybíjecích cyklů, minimální samovybíjení (cca 80% zbylé kapacity po půl roce nečinnosti, 60% po 24měs. nečinnosti), výrazně nižší hmotnost a rozměry, může se pohybovat až kolem 50%, absolutní bezúdržbovost (kromě kontroly nabíjení), možnost použití v jakékoliv poloze, výrazně delší životnost, čistá a bezpečná manipulace. Graf srovnává samovybíjení gelové baterie Exide a běžné startovací baterie. Akumulátor AGM / Gel vyžaduje nabíjení linií (IUoU) při 12V 14,1 - 14,4V, při solárním provozu konstatních 14,2V. Akumulátor by se měl nabíjet optimálně 1/10 své kapacity, tady pro 100Ah akumulátor výrobce doporučuje nabíjecí proud 10A. Pro výměnu v obytných vozech za jiný originální kus to nebude problém, pro prvotní instalaci doporučujeme kontaktovat odborné servisy. Je třeba dávat velký pozor na pod vybití akumulátoru. Pod vybití akumulátoru pod 10,5V způsobí zkroucení článků, ztrátu kapacity a tím nenávratné zničení akumulátoru. Každá reklamace akumulátoru je akceptována, výrobce ji posuzuje, ale pokud reklamujete akumulátor se zkroucenými články po pod vybití pod 10,5V, výrobce ji nevrací, ekologicky zlikviduje, ale účtuje náklady reklamace, tedy přepravní náklady a testování.

Zde se můžete podívat na nabídku akumulátorů, které nabízíme. 

 

Akumulátor v karavanu

Výběr správného akumulátoru pro karavan je klíčovým faktorem pro zajištění plynulého a spolehlivého provozu elektrických zařízení a spotřebičů ve vozidle. Zde je podrobnější rozbor jednotlivých faktorů:

  1. Cena: Cena akumulátoru je důležitým hlediskem, zejména pokud máte omezený rozpočet. Nicméně, neměli byste se rozhodovat pouze na základě nejnižší ceny. Levnější akumulátory mohou mít nižší životnost nebo nižší kvalitu, což může nakonec znamenat vyšší náklady na dlouhodobém horizontu.

  2. Životnost: Důležité je vybrat akumulátor s dlouhou životností, což znamená, že bude schopen udržet svou kapacitu po mnoho nabíjecích a vybíjecích cyklů. Akumulátory s delší životností obvykle mají vyšší počáteční investici, ale na dlouhodobém horizontu se mohou vyplatit.

  3. Prostorové možnosti umístění: Velikost a tvar akumulátoru jsou důležité, zejména pokud máte omezený prostor v karavanu. Některé typy akumulátorů mohou být umístěny vodorovně, což vám umožní využít i střešní část vozidla.

  4. Bezpečnostní parametry: Bezpečnostní aspekty jsou kritické, zejména pokud jde o akumulátory, které obsahují kyselinu nebo jsou lithiového typu. Zkontrolujte, zda akumulátor splňuje bezpečnostní standardy a má přiměřené mechanismy pro ochranu před přehřátím nebo zkratem.

  5. Rizika spojená s provozem: Každý typ akumulátoru má svá specifická rizika a omezení. Například kyselinové akumulátory mohou unikat nebezpečné plyny při nabíjení, zatímco lithiové akumulátory mohou vyžadovat správné ošetřování a balancování článků.

  6. Hmotnost v poměru s kapacitou: Vyšší kapacita akumulátoru obvykle znamená vyšší hmotnost. Je důležité najít kompromis mezi kapacitou a hmotností, abyste nezatížili karavan příliš těžkým nákladem.

  7. Vliv na životní prostředí: Při výběru akumulátoru je vhodné zohlednit jeho dopad na životní prostředí. Některé typy akumulátorů mohou být snadněji recyklovatelné nebo mají nižší ekologický otisk než jiné.

  8. Vlivy na interiér vozidla: Akumulátor by měl být umístěn tak, aby nezasahoval do interiéru karavanu a nepřekážel v běžném pohybu osob ve vozidle.

Při výběru akumulátoru je dobré poradit se s odborníkem nebo prozkoumat recenze a zkušenosti ostatních uživatelů. Správně zvolený akumulátor vám poskytne spolehlivé napájení pro vaše potřeby a minimalizuje rizika spojená s jeho používáním.

 

Odeslat článek známému   Vytisknout