Co s neklidným karavanem

Co s neklidným karavanem

Ta otázka má dvě roviny, jedna co dělat, když už se karavan kývá ze strany na stranu, posádku jímá hrůza a začne se modlit a druhá, jak zabránit podobné situaci pro příště. My se budeme věnovat té první preventivní variantě.

Vezmeme jen alternativu karavanu s továrním podvozkem, protože chování konstrukce přívěsu vlastní výroby tvořené fantazií jednotlivce nelze ovlivnit. Pokud už se stane, že se karavan rozhoupe, sundáme nohu z plynu, uchopíme pevně volant a snažíme se jím na chování přívěsu nereagovat. V žádném případě nesmíme prudce brzdit. Nejlepší je nebrzdit vůbec, ale když už se rozhoupe karavan a my jedeme nepřiměřenou rychlostí z kopce, asi je lépe velice citlivě na brzdu přišlápnout. Ale opravdu velice citlivě. Nejhorší je prudké brždění v intervalech. Když se zabrzděním trefíme do nesprávné pozice rozhoupaného karavanu, sinusoidu kmitu jen zvětšíme. Proto je lepší nebrzdit vůbec a nechat soupravu přirozeně zpomalit.

 

Daleko jednodušší, než situaci řešit je zabránit jejímu vzniku. Zde bych chtěl uvést několik příčin rozhoupání karavanu a možnostem, jak tomu zabránit:

 

  1. úplně nejčastější příčinou rozhoupání karavanu a jeho neklidné jízdy je nesprávné, nebo lépe nedostatečné nahuštění pneumatik. Mnoho lidí se domnívá, že postačí nahustit pneumatiky na stejnou hodnotu jako auto. Je třeba prostudovat údaje výrobce a pneumatiky nahustit na správnou hodnotu. Praxe ukazuje, že je lepší tuto hodnotu lehce překročit, přičemž použití dusíku se doporučuje. Překročení o 10% hodnoty tlaku je stejné, jako rozpětí teplot při vysokých teplotách pneumatiky při zahřátí v letním období a za jízdy. úplně nejvýhodnější je použití tzv. céčkových pneumatik pro dodávky, konstruovaných pro vysoká zatížení. Čím je větší tlak v pneumatikách, tím se stává vlek stabilnější, ovšem nesmí překročit povolené hodnoty. Možná nějaký odborník bude protestovat, ale toto jsou zkušenosti z praxe. Ještě bych chtěl dodat, že pneumatiky musí být v dobrém stavu bez prasklin a s dobrým vzorkem, že je dobré dodržet max. životnost 8 let. Tabulku nosností pneumatik najdete zde.
  2. úplně samozřejmou podmínkou bezpečné jízdy je samozřejmě dodržení předepsané rychlosti a použití správného vozidla pro tažení při celkové hmotnosti přívěsu uvedené v TP. Čím větší vůle v údajích hmotnosti, tím menší pravděpodobnost problémů při jízdě.
  3. Jednou z možností stabilizovat obytný přívěs za vozidlem je použití stabilizátoru AL-KO nebo Winterhoff. Jízda se stabilizátorem je komfortnější a snižuje riziko rozhoupání. V naší nabídce jsou stabilizátory za opravdu bezkonkurenční ceny, najdete je v katalogu on-line shopu.
  4. Dalším technickým opatřením ke stabilizaci karavanu je použití kolových tlumičů, pokud na kolových jednotkách nejsou. Technické řešení nabízím pro každého individuální pro konkrétní karavan.
  5. Už mě nenapadá další možnost opatření kromě správného vyvážení přívěsu a vyhnutí se naložení horních skříněk a tím zvýšení těžiště. Pokud vás něco napadá, ozvěte se.
Odeslat článek známému   Vytisknout