Co s neklidným karavanem


Co s neklidným karavanem
Kategorie: Vše o podvozku karavanu
Datum:
Aktualizace:
Hodnocení:
Doporučit:

Příspěvků: Počet příspěvků

Nehoda karavanu na dálnici

Ta otázka má dvě roviny, jedna co dělat, když už se karavan kývá ze strany na stranu, posádku jímá hrůza a začne se modlit a druhá, jak zabránit podobné situaci pro příště. My se budeme věnovat té první preventivní variantě. Vezmeme jen alternativu karavanu s továrním podvozkem, protože chování konstrukce přívěsu vlastní výroby tvořené fantazií jednotlivce nelze ovlivnit. Pokud už se stane, že se karavan rozhoupe, sundáme nohu z plynu, uchopíme pevně volant a snažíme se jím na chování přívěsu nereagovat. V žádném případě nesmíme prudce brzdit. Nejlepší je nebrzdit vůbec, ale když už se rozhoupe karavan a my jedeme nepřiměřenou rychlostí z kopce, asi je lépe velice citlivě na brzdu přišlápnout. Ale opravdu velice citlivě. Nejhorší je prudké brždění v intervalech. Když se zabrzděním trefíme do nesprávné pozice rozhoupaného karavanu, sinusoidu kmitu jen zvětšíme. Proto je lepší nebrzdit vůbec a nechat soupravu přirozeně zpomalit.

Daleko jednodušší, než situaci řešit je zabránit jejímu vzniku. Zde bych chtěl uvést několik příčin rozhoupání karavanu a možnostem, jak tomu zabránit:

  1. úplně nejčastější příčinou rozhoupání karavanu a jeho neklidné jízdy je nesprávné, nebo lépe nedostatečné nahuštění pneumatik. Mnoho lidí se domnívá, že postačí nahustit pneumatiky na stejnou hodnotu jako auto. Je třeba prostudovat ádaje výrobce a pneumatiky nahustit na správnou hodnotu. Praxe ukazuje, že je lepší tuto hodnotu lehce překročit, přičemž použití dusíku se doporučuje. Překročení o 10% hodnoty tlaku je stejné, jako rozpětí teplot při vysokých teplotách pneumatiky při zahřátí v letním období a za jízdy. úplně nejvýhodnější je použití tzv. céčkových pneumatik pro dodávky, konstruovaných pro vysoká zatížení. Čím je větší tlak v pneumatikách, tím se stává vlek stabilnější, ovšem nesmí překročit povolené hodnoty. Možná nějaký odborník bude protestovat, ale toto jsou zkušenosti z praxe. Ještě bych chtěl dodat, že pneumatiky musí být v dobrém stavu bez prasklin a s dobrým vzorkem, že je dobré dodržet max. životnost 8 let. Tabulku nosností pneumatik najdete zde.
  2. úplně samozřejmou podmínkou bezpečné jízdy je samozřejmě dodržení předepsané rychlosti a použití správného vozidla pro tažení při celkové hmotnosti přívěsu uvedené v TP. Čím větší vůle v údajích hmotnosti, tím menší pravděpodobnost problémů při jízdě.
  3. Jednou z možností stabilizovat obytný přívěs za vozidlem je použití stabilizátoru AL-KO nebo Winterhoff. Jízda se stabilizátorem je komfortnější a snižuje riziko rozhoupání. V naší nabídce jsou stabilizátory za opravdu bezkonkurenční ceny, najdete je v katalogu on-line shopu.
  4. Dalším technickým opatřením ke stabilizaci karavanu je použití kolových tlumičů, pokud na kolových jednotkách nejsou. Technické řešení nabízím pro každého individuální pro konkrétní karavan.
  5. Už mě nenapadá další možnost opatření kromě správného vyvážení přívěsu a vyhnutí se naložení horních skříněk a tím zvýšení těžiště. Pokud vás něco napadá,ozvěte se.

Link QR do mobilu


QR kód (anglicky: QR Code) je uskupení dat v obrázku ve tvaru čtverce. QR kód znatelně usnadní práci s internetem. Pokud máte nainstalovanou aplikaci pro čtení kódu, stačí zaměřit objektiv fotoaparátu na QR kód a jen chvilku počkat. Info zde.


Související zboží

Kryt stabilizátoru, 500 x 380 x 20 mm

Kryt stabilizátoru AL-KO AKS 3004

787,- Detail »


Stabilizátor, Stabilizátor s výbornými výsledky testů až po kritickou hranici 130 km za h, v mnohých parametrech překonává i AKS, svislé zatížení až 150 kg, celková hmotnost vleku do 3000 kg, pro všechny vleky s kulatou ojí 35 - 50 mm s paralelním i křížovým upevněním. Návod není, ale použití a montáž je prakticky shodné s AKS. Dodávka s bezpečnostním zámkem

Stabilizátor Winterhof WS 3000 + komletní zámek

8 961,- Detail »


Elektronický stabilizační systém, Zařízení řeší kritické situace, senzor přibrzdí karavan, když dojde k jeho vychýlení z podélné osy. Jednoduchá montáž, vysoká účinnost.

Elektronický stabilizační systém AL-KO ATC Trailer Control pro jedoosý přívěs 750 - 1300kg

18 710,- Detail »


Stabilizátor, Stabilizátor s výbornými výsledky testů až po kritickou hranici 130 km za h, v mnohých parametrech překonává i AKS, svislé zatížení až 150 kg, celková hmotnost vleku do 3000 kg, pro všechny vleky s kulatou ojí 35 - 50 mm s paralelním i křížovým upevněním. Návod není, ale použití a montáž je prakticky shodné s AKS 3004

Stabilizátor Winterhof WS 3000

7 664,- Detail »



Nahoru