Karavan v zimě

Karavan v zimě
Pokud máte možnost připojit karavan v zimě k elektrické síti, a to bez ohledu na to, zda karavan používáte nebo odstavujete, určitě je výhodnější akumulátory podpořit. Je-li v karavanu vestavěný dobíječ, nebo elektro-blok.

Akumulátor

Akumulátor Exide Dual AGM 50Ah 260x173x206mm 18,64kg

Obytné auto je tak jako jiné auto vybaveno jedním nebo více akumulátory. Pokud auto neprovozujeme pravidelně, podle typu minimálně jednou za 14 dní, je třeba zajistit akumulátoru (nebo akumulátorům) pravidelný přísun energie. Je to z toho důvodu, že dnešní moderní auta vybavená různými alarmy, dálkovým zamykáním atd. spotřebovávají neustále malé množství energie, což může mít za následek vybití akumulátoru. Pak se mohou očekávat problémy při nastartování, případně zničení celého akumulátoru. Vyjmutí akumulátoru tak jako se doporučovalo dříve se nedá jednoznačně doporučit, použijte příručku k vozu od výrobce. Některý výrobce zakazuje zásah do elektrické instalace včetně vyjmutí a zpětné montáže akumulátoru, na který jsou napojeny další elektronické systémy, jako řídící jednotka motoru atd. Vyjmutí akumulátoru a odstavení by si mohlo vyžádat následný zásah odborné dílny, tedy mohl by se očekávat další výdaj.

Dobíjení

Univerzální automatický dobíječ MULTI XS 7000 CTEK

Pokud máte možnost připojit karavan v zimě k elektrické síti, a to bez ohledu na to, zda karavan používáte nebo odstavujete, určitě je výhodnější akumulátory podpořit. Je li v karavanu vestavěný dobíječ, nebo elektro-blok, pak stačí jednoduše připojit kabel a nemusíte se o nic starat. Pokud ta možnost není, použijte nějaký externí dobíječ, který může být trvale připojen na akumulátor a sám se stará o jeho kondici. Dobíječ musí umožňovat zimní provoz. Připojení dobíječe na akumulátor pravidelně kontrolujte. Automatické dobíječe se v případě výpadku proudu většinou automaticky do základního módu a nenabíjejí. Automatický dobíječ CTEK používáme na všechny sezónní vozidla, které mají akumulátor. Pamatujte, pokud máte fotovoltaický panel na střeše a auto je odstavené pod střechou, tak panel nedobíjí.

Vodní systémy a chemické WC

Tedy chceme li jezdit v zimě, raději připlatíme a  pořizujeme auto s dvojitou podlahou.

V zásadě už když kupujeme auto, už musíme myslet na to zda jej budeme provozovat v zimě nebo v létě. Tedy chceme li jezdit v zimě, raději připlatíme a pořizujeme auto s dvojitou podlahou. V dvojité podlaze jsou uloženy důležité systémy, kolem nádrží prochází rozvody teplovzdušného topení a tím máme zajištěno, že v žádné nádrži, ani zásobní nebo odpadní nic nezamrzne a když zamrzne, velmi rychle po zatopení povolí. Koupit auto letní a pak dohánět zimní provoz různými ohřevy není úplně ideální. Nejmenší ohřev vody na 12V spotřebuje zpravidla kolem 35W, což jsou 3A. Tedy během stání takový příkon může znamenat vybití a následné poškození akumulátoru. Takový spotřebič by se mohl používat za jízdy, ale na druhou stranu nemůžeme očekávat od 35W ohřívače nějaký zázračný výkon. V podstatě je pro něj cílem, aby voda během jízdy při okolních arktických teplotách nezamrzla.

V zimě karavan temperujte

V zimě karavan temperujte

Teď možná ekologové nebudou souhlasit, ale pokud si kupujeme karavan, který chceme mít celou zimu připraven na provoz, nenechávejte jej nikdy vychladnout nebo vymrznout. Karavanu nejvíc škodí extrémní rozdíly teplot spojené s vysokou vlhkostí a cesta takovým karavanem než se vytopí není nic příjemného. Úplně ideální je, pokud můžeme karavan temperovat na nějakou přiměřenou teplotu třeba 5-10°C. Dnešní topné systémy umožňují pohodlný provoz vestavěného topení na elektřinu, případně pro plyn použijete časový spínač. Měl jsem kdysi problém s karavanem při zimní odstávce kdy během dne vystoupila teplota po nočních mrazech kolem -12°c za ostrého svitu slunce na neuvěřitelných +15°C. Na karavanu se ten přechod projevil velmi negativně. Na celém interiéru se srazila voda, která v noci opět zmrzla a protože nikdo nic netušil na jaře povolila a poškodila celý interiér. Zkroucený nábytek, plísně ve skříňkách a pod postelí. To celé se nemůže stát, když bude uvnitř karavanu konstantní vlhkost a teplota. Temperování karavanu vyjde levněji než léčení podobných škod.

Nemrznoucí směsi do WC

Nemrznoucí směs do chemických WC Frostimar

Nemrznoucí směsi do vodních systémů jsou. Ale opět se odvolávám na předchozí odstavec, pokud budete karavan temperovat, ať je s dvojitou podlahou nebo jednoduchou, nepotřebujete zimní směs. Rozhodně se nevyplatí nalévat zimní směs do odstavených WC, to je lepší nádoby vyprázdnit a před použitím znovu připravit. Pro nádrže pro odpadní a čerstvou vodu opět platí, jakýkoliv zásah do systému jako dodatečný ohřev nedává příliš smyslu. Už před nákupem bychom měli přemýšlet, zda náš karavan bude letní nebo zimní. Nemrznoucí směs zásadně nepřidáváme do vody která je určena k pití, Přidáváme li sůl do odpadní nádrže, musíme počítat s možným zkrácením životnosti různých dílů z kovu a gumy úměrně koncentraci. Pokud už to tak děláte je nutno systém před odstavením důkladně propláchnout.

Zamrzání plynu v bombě ?

Nemrznoucí směs do chemických WC Frostimar

Nesmysl. Kapalný plyn v našich zeměpisných šířkách nemůže zamrznout. Můžete mít problém se zamrznutím odpařeného plynu v regulátoru, případně s odpařováním planu v láhvi. U nás si kupujete kapalný propan butan, případně jen čistý propan. Každý tento kapalný plyn má schopnost se odpařovat a tento odpařený plyn pak putuje přes regulátor do vašeho spotřebiče. Říká se tomu čerpání plynné fáze. Mezitím co butan potřebuje pro odpaření teplotu nad nulou, propan se umí odpařit ještě v teplotě kolem -42°C. Pokud kupujete klasickou směs propan-butanu (40:60 nebo naopak), může při poklesu teplot pod nulu dojít k tomu, že se vám z láhve odpaří jen propan a butan v láhvi zůstane. Pokud ale teplota opět stoupne nad nulu, butan se začne odpařovat a můžete jej klidně dál spotřebovávat do vyprázdnění lahve.

Izolujte !

Termoizolační folie -therm

Pokud auto temperujeme, můžeme ušetřit spoustu energie vhodnými izolacemi. Výrobci se snaží a nabízí spoustu možností. Opomíjená je izolace střešního okna, potřebná je izolace plynové schránky zejména u přívěsů. Můžete jednoduše oddělit obytný prostor od kabiny auta, můžete izolovat přední nebo boční okna. Na jednu stranu spoustu energie a vnitřního tepla ušetří zatažené, na druhou stranu trvalé zatažení způsobuje unavení vnitřních pružin. Můžeme ale vymyslet jiné řešení, například použití silnějších záclon.

Tipy na zimní kemping

 

Odeslat článek známému   Vytisknout