EFOY žije!

EFOY žije!
A bydlí se mnou v bydlíku. Montáž byla velice jednoduchá a přicházelo v úvahu několik variant. Nejjednodušší by to asi bylo pod sedačkou, vedle akumulátorů pro nástavbu. Výhodou by byly nejkratší kabely, bez nutnosti vrtat a protahovat dlouhá vedení. Nevýhody: Poměrně stísněný prostor, přívod vzduchu i odvětrání by se muselo udělat z obytného prostoru. Hlučnost za provozu sice není velká,

 

A bydlí se mnou v bydlíku. Montáž byla velice jednoduchá a přicházelo v úvahu několik variant. Nejjednodušší by to asi bylo pod sedačkou, vedle akumulátorů pro nástavbu. Výhodou by byly nejkratší kabely, bez nutnosti vrtat a protahovat dlouhá vedení. Nevýhody: Poměrně stísněný prostor, přívod vzduchu i odvětrání by se muselo udělat z obytného prostoru. Hlučnost za provozu sice není velká, dá se srovnávat s hlasitějším akvarijním čerpadlem nebo síťovým transformátorem s uvolněnými plechy, nicméně při nocování v přírodě, mimo kemp by to asi poněkud rušilo. Ze stejných důvodů totiž vypínám na noc i počítačový větráček, který ofukuje žebra chladničky. Odpadla i varianta č.2, tedy montáž do skříňky pod TV a nad nabíjecí automat nástavby. Nevýhody stejné jako v prvním případě, navíc by se tam už nevešel kanystřík s metanolem. Jediná výhoda navíc - šlo by to snadno zapojit tak, že by se dobíjecí proud projevoval na hlavním ampérmetru, kde lze sledovat celkovou bilanci dobíjecích proudů ze soláru, EFOY, nebo sítě po odečtení aktuálních odběrů.

 

Takže zvítězila varianta č.3 - garáž. Příhodné místečko se našlo na úplném konci nástavby, hned za levými dveřmi. (viz obrázek). Na tomto místě EFOY nezužuje světlost garáže pro nakládání kol nebo skútru, vedle je dost místa i na více kanystříků s metanolem, bez problémů je odvod zplodin hadičkou pod auto i odvod chladicího vzduchu. Po zkušebním provozu jsem nakonec odvod vzduchu mimo nástavbu zatím nedělal. Vydechovaný vzduch má jen něco přes 30 stupňů celsia a je ho jen minimální množství, srovnatelné s výdechem pivaře po pěti pivech a zazděným rumíkem. Garáž je dostatečně prostorná na rozptýlení výdechu. A dělat do mazlíka díry jen tak zbůhdarma, se asi příčí každému slušnému člověku. Akumulátory ale nebyly příliš vybité, tak EFOY nejel na maximální výkon dlouho. Nabíjecí proud dosáhl maximálně a jen krátce hodnoty 4,2A. Počkám až na horké léto a maximální nabíjecí proud a pak budeme uvídat. Do stupínku, na kterém stojí EFOY lze bez problémů vykutat díru a do ní zaústit výdechovou ohebnou hadici. Má průměr 10 cm a tak bych asi raději použil redukci, respektive koleno z kruhového průřezu na plochý profil, což je přechod běžně používaný v kuchyňských digestořích. Pak bude výdech chlazení podstatně méně překážet. Propojovací kabely jsou dlouhé dostatečně a šlybez problémů protáhnout zdvojenou podlahou pod WC a sprchovým koutem přímo do sedačky k akumulátorům. Nožové pojistky v měřicím i výkonovém okruhu jsou v držácích, které se dají zaklapnout na sebe a celek jsem přišrouboval hned pod víko akumulátorového prostoru na stěnu.

Ovládací krabička s displejem má kabel asi o 2 metry kratší, nicméně vyšla bez problémů přesně na příhodné místo vedle stolu, pod okno. Jde o datový kabel a ten se mi nechtělo prodlužovat, protože jakékoli proměnlivé přechodové odpory by mohly regulační elektronice zamotat kedlubnu. Pak už zbývalo uklidit viditelný svazek kabelů do zaklapovací instalační lišty a nastal čas zkušebního provozu. Po zapnutí se EFOY tváří naprosto nevzrušeně a jen na displeji se objeví hlášení, že jde o startovací proces. Naštěstí jsem si v příbalu přečetl, že při prvním zapnutí trvá startovací proces cca půl hodiny, takže jsem nepodlehl panice. Poté začal palivový článek EFOY v garáži spokojeně mručet a na displeji se po přepnutí tlačítkem postupně objevovalo napětí baterie, nabíjecí proud, verze software, počet provozních hodin a dodaná energie ve Wh. Nabíjecí proud narůstá plynule a postupně stoupá i napětí akumulátoru. Po dosažení nastavené hodnoty se EFOY přepne do standby režimu a očekává vývoj věcí příštích. Po částečném vybití akumulátoru, které pozná podle poklesu napětí, se opět rozeběhne a neuklidní se, dokud akumulátor znovu plně nedobije.

 

Pokud se bude palivový článek EFOY takhle civilizovaně chovat i nadále, budu z něj mít nepochybně jenom radost. Věřím tomu, že v dohledné době klesne i pořizovací cena, anžto se objevují na trhu i další výrobci a tak odpadne snad jediná nevýhoda tohoto řešení. Jenže já jsem už starší pán a tak moc dlouho čekat nemůžu. Nerad bych se svou energetickou autonomií kochal až z onoho světa

 

Odeslat článek známému   Vytisknout