O plynu v karavanu

O plynu v karavanu
Dnes již víme, že požáru karavanu na Radavě nedošlo technickou závadou na karavanu, ale obyčejnou lidskou nedbalostí, přesto je třeba s nebezpečím požáru tak snadno vznítitelné věci počítat a nedávat k tomu možnost.

Úvodem o požární prevenci

Dnes již víme, že požáru karavanu na Radavě nedošlo technickou závadou na karavanu, ale obyčejnou lidskou nedbalostí, přesto je třeba s nebezpečím požáru tak snadno vznítitelné věci počítat a nedávat k tomu možnost. Autokemp na Radavě důvěrně znám, rozkládá se na břehu orlické přehrady. Jeho sociální zázemí nebylo nikdy na velké úrovni, ale přijatelné ceny a vzdálenost od Prahy jsou příčinou vysoké návštěvnosti. Kemp je atraktivní mimo jiné i jeho rozlehlostí s tím, že je roztažen podle břehu, takže nevzniká dojem přeplněného tábořiště. Krásná okolní příroda a výhled na zámek Orlík a k tomu podmínky pro windsurfing, rybářský revír přispívá k širokému využití rekreační oblasti. Sám jsem tam již vícekrát kempoval. V kempu mají již dlouhá léta vybudovaná tábořiště i firmy, které je využívají pro rekreaci svých zaměstnanců. Radava se 'proslavila' i neštěstím z roku 1999, kdy se na karavany v kempu zřítil policejní vrtulník. 1.9.2000 v noci došlo k další nehodě, a to je výbuch plynu a následný požár několika karavanů.

 

Unikající propan-butan je těžší než vzduch

Naštěstí se nehoda obešla bez zranění, i když k bezprostřednímu ohrožení zdraví došlo. Pokud se dozvím bližší údaje, rád je zveřejním. Vlastně jsem o této nehodě ani nechtěl psát. Chtěl jsem se zmínit o jednom nedostatku v českých předpisech a to je stav plynové instalace v karavanech. Zejména v karavanech domácí výroby. Toto nebezpečí není jen pro ty, kteří v nich bydlí, ale i pro ty, kteří kempují v jejich bezprostřední blízkosti. Na jedné straně je byrokracie a omezování při uvádění dovozových karavanů a na straně druhé absolutní ignorace a lhostejnost nejen úřadů, majitelů a provozovatelů kempů, ale i majitelů karavanů domácí výroby. Rozvody plynu v letitých gumových hadicích, neuvěřitelné konstrukce zařizovacích předmětů, to je lednic, topidel a lamp jsou nebezpečím a zároveň časovanou bombou. Přitom v některých kempech jsou karavany na sobě tak nalepené, že požár jednoho by mohl být požárem půlky kempu.

 

  • Unikající propan-butan je těžší než vzduch a stačí, aby po zemi "došel" k prvnímu ohništi.

 

V SRN jsou povinné přísné plynové kontroly karavanů každé dva roky a jejich součástí je kontrola rozvodu plynu, těsnosti ale i odvodu spalin. O této kontrole (Gasprüfung), kterou provede technik na místě nebo po přistavení se vydává jednak potvrzení, které je součástí dokladů ke karavanu a pak ještě samolepící plaketa, která se vylepuje na karavan a na které je vyznačena platnost podobně jako na plaketě z STK. Pokud přijme provozovatel kempu karavan bez této plakety, je v případě nehody zodpovědný úřadům a ostatním poškozeným je povinen škodu uhradit. Žádný správce si pak nedovolí v kempu nechat karavan bez této plakety.

 

Kontrola plynu, tlaková zkouška

Stalo se mi, že mi přijel kemper s karavanem, který koupil někde od někoho, a ten mu ani neukázal, jak se zapaluje topení nebo lednice, natož aby přezkoušel těsnost potrubí. Přitom ale netěsnost plynu je jedna z častých příčin, proč Němci karavan prodávají. Oprava je nákladná a to, že vám závadu Němci neřeknou, je nepostižitelné. Mělo by být samozřejmostí, že oficiální prodejce karavanů má přístroj, se kterým natlakuje potrubí trojnásobným tlakem, než pustí regulátor, abyste měli jistotu, že plyn nikde neuniká. Gumové hadice jsou přípustné jen u regulátoru a měděné trubky v SRN jsou zakázány. Pokud máte zájem o kontrolu plynu, objednejte se telefonicky, provedu fyzickou kontrolu za mírný poplatek, ale nemohu vydat oficiální potvrzení o těsnosti. Je to jen pro vaši jistotu. Při kontrole jiným technikem se ptejte, na jaký tlak vám rozvod natlakoval, některé netěsnosti se při tlaku 50mbar ani neukáží. Je nutná i kontrola tepelných pojistek spotřebičů (stalo se mi, že oficiální revizní technik z HK pustil karavan s vadnou tep. pojistkou, následky mohou být nedozírné). Pokud máte na karavanu jiný rozvod, než z ocelových trubek a chcete jej vyměnit a splňovat náročné evropské předpisy, lze si u mne trubky a potřebné fitinky objednat, spojování částí je nenáročné bez potřeby dalšího speciálního nářadí. To platí i pro opravy plynových rozvodů. Představa nepříjemností a následků, kdyby váš karavan zavinil požár v zahraničním kempu je hrozná.

Odeslat článek známému   Vytisknout