Opravy a údržba plynového topení Truma S

Opravy a údržba plynového topení Truma S
Zapalovací systémy jsou automatické, poloautomatické a manuální. U běžných typů do karavanů jsou manuální s piezo zapalovačem nebo poloautomatické s elektronickým zapalováním na tužkové baterie.

Zapalovací systémy plynového topení Trumatic 2200,3002,5002

 

jsou automatické, poloautomatické a manuální. U běžných typů do karavanů jsou manuální s piezo zapalovačem nebo poloautomatické s elektronickým zapalováním na tužkové baterie.

 

Možné poruchy:

  • Piezo zapalovač - vadné vedení, nedostatečné ukostření, vadný zapalovač
  • Poloautomat - vadné vedení, vybité baterie, koroze kontaktů, vadný poloautomat. Poloautomat má 3 vývody, jeden pro vysoké napětí (jiskra), dva ke spínači v termoregulačním ventilu. Nové typy termoregulačních ventilů jsou automaticky dodávány i s kontakty pro poloautomat.
  • Vadný termostat - pokud se nesníží intenzita topení po vyhřátí místnosti. Nutná výměna kompletního ventilu
  • Nesepnutí hlavního hořáku od stálého plamínku - ventil se nevrací je nutno promazat jemným olejem sedlo ventilu.

 

Regulace topení

je zajišťována kapilárovým termostatem (mosazná trubička) vně topení, který automaticky reguluje intenzitu topení v závislosti na okolní teplotě. Správnou funkci termostatu prověříme tak, že zapneme topení, nastavíme stupeň tak, aby hořely všechny 4 hořáky při co nejmenším nastaveném stupni na stupnici. V praxi nastavujeme knoflík pomalu, až intenzita plamene dosáhne nejnižší intenzity. Pak citlivě ohřeji zapalovačem kapiláru termostatu a hlavní (4) hořáky) by měly po slyšitelném cvaknutí termostatu zhasnout. Zkoušku by ale měl provádět odborník. Poškozený termostat je nevyměnitelný, přerušené vedení termostatu je neopravitelné. Je nutno vyměnit celý termoregulační ventil i s termostatem. Pro správný chod topení doporučuji nalézt správný stupeň teploty a tu pak nastavovat v každé situaci. Topení topí naplno automaticky až do doby, kdy dosáhne tohoto obvyklého stupně, pak se samo reguluje. Je NESPRÁVNÉ nastavovat topení naplno a pak ho tlumit. Pokud nastavíte topení naplno, a pak ho opomenete tlumit, může dojít k přehřátí a poškození pláště topení.

 

Plášť

topení musí být v celé délce spoje těsný, při demontáži se zkouší napuštěním vody při otočení (jen oprávněné firmy). Poškozený plášť se projevuje očazením v místě spoje. Oprava zavařením je podle norem nepřípustná (pozor hliník!), ale já myslím, že se asi nic nestane.

 

Topení

je často doplněno i vzduchovým rozvodem, který na běžný letní kempink nemá velký význam. Stává se nutnou součástí při zimním kempování. Příjemně rozloží teplotu uvnitř interiéru a navíc vyhřívá prostory pod lavicemi, kde by se mohla jinak srážet voda a vznikat plíseň.

 

Hořák topení

se skládá ze stálého plamene a čtyř trysek hořáku. U staršího provedení je každý hořák zvlášť, u novějšího provedení je zvlášť pouze hořák stálého plamínku a hořák pro všechny trysky společný. Nový hořák je vyměnitelný jako celek včetně zapalovací svíčky a termoelektrické pojistky. Nejčastější je poškození vrchního sítka, nelze opravit, pouze vyměnit celý.

 

Výměna hořáku a termoregulačního ventilu

Úkon je velmi jednoduchý, lze jej provést i v amatérských podmínkách. Důležité je správné sestavení součástí, nic nesmí být nakřivo, volně apod. Správné sestavení významně ovlivňuje funkci topení.

 

Demontáž topení

provádíme po odpojení plynu a odejmutí předního krytu odpojením plynového potrubí u topidla. Odejmeme nasávací zařízení (u starších typů), odšroubujeme rohové samořezné šroubky a matice průchozích šroubů uprostřed. Topení by mělo jít vytáhnout. (U hodně starých modelů ze sedmdesátých let s externím termostatem musíme odšroubovat kryty termostatu a ten pak vytáhnout. Na tyto typy topení už díly nejsou.)

 

Připojení

se provádí zásadně jen předepsanými ocelovými trubkami. Použití měděných trubek je nevhodné, protože měď podléhá rychleji vlivům okolního agresivního prostředí, a tak je ohrožena zejména soustava pod vaším vozidlem. Sůl, voda vykoná rychle zkázu, a měděnka uvolní spoje. Spojování plynových trubek se provádí pouze předepsanými dílci, všechny díly jsou u nás ke koupi. Na montáž není třeba speciální nářadí.

 

Montáž topení

se provádí opačným způsobem, nezapomeneme na prověření těsnosti plynového systému.

Detail plynového topení Trumatic S3002

 

Detail plynového topení Trumatic S3002

  1. Tlačná tyčka
  2. Těleso topení - plášť
  3. Zadní kryt - zrcadlo tepla
  4. Kontrolní okénko plamene
  5. Ventil s termostatickou regulací a tryskami
  6. Prostor pro sání vzduchu je pod podlahou
  7. Kontrolní čidlo termostatu
  8. Otvor pro odvod spalin
  9. Automatický zapalovač s bateriemi
Odeslat článek známému   Vytisknout