Zvedání karavanu

Zvedání karavanu

Zdánlivě jednoduchý úkon, který může při neopatrném přístupu pro nezkušeného karavanistu znamenat začátek velkých problémů. Dnes už není tak aktuální vozit rezervní kolo, protože vyhláška říká, že všechny vleky s výjimkou O1 musí být vybaveny náhradním kolem.

 

Úvodem

zvedák karavanu AL-KO

Zdánlivě jednoduchý úkon, který může při neopatrném přístupu pro nezkušeného karavanistu znamenat začátek velkých problémů. Dnes už není tak aktuální vozit rezervní kolo, protože vyhláška říká, že všechny vleky s výjimkou O1 musí být vybaveny náhradním kolem, ale zároveň povoluje užití náhradního řešení. Opět platí, že co platí u nás, nemusí platit v celé Evropě, nehledě na fakt, že oprava lepící sadou nemusí být ideálním řešením u tak specifické věci jako je karavan. Karavan má totiž enormní zatížení na nápravu, podle velikosti až 1600 kg (může být i jinak), což je oproti běžným osobním autům nesrovnatelné. Běžné dvoutunové osobní auto rozkládá hmotnost na 4 kola, ale u karavanu celou hmotnost nese jedna náprava (s výjimkou dvouosých, ale ten se zvedá jen výjimečně).

 

Speciální zvedák AL-KO

Na zvedání karavanu potřebujeme tři opěrné body. Nikdy karavan nezvedáme odpražený od tažného vozu, tedy jako první bezpečný opěrný bod použijeme tažné zařízení za bržděného vozu. Druhý opěrný bod je protilehlé kolo, třetí bod zvedáme. Ideální je použít originální zvedák firmy AL-KO. Pokud zvedáme karavan jen opřením o nosník, nebo nápravu, může dojít k sesunutí a tím k ohrožení zdraví nebo života. držák AL-KO je vždy připraven k použití v praktickém kufru. Na podélných nosnících za osou karavanu jsou připevněny bezpečné nosné body. Do nich zvedák bezpečně uchytíme a snadno karavan zvedáme.

 

Bezpečnost

  • Nikdy nestavíme při zvedání karavan na stabilizační nohy
  • Nikdy nezvedáme odpojený karavan od vozu
  • Zvedák je určen pro výměnu kola, případně na zvednutí na stojánky
  • Pokud potřebujeme provést opravu pod karavanem, je nutno karavan jistit stojánky, nebo podepřít špalky

 

 

Závěr

Dvouosý karavan s nápravami v dobré kondici není nutno při defektu kola zvedat, stačí kolem, které nepotřebujeme zvednout najet na klín a druhé zůstane ve vzduchu. Nikdy nezapomeneme, že je vhodné povolit matice kol povolit před zvednutím. Po výměně kola a ujetí 100 km kontrolujeme utažení šroubů (matic).

 

 

Odeslat článek známému   Vytisknout